Den som först har älskat oss är du Jesus

 


 Nu i veckan som kommer så skall vi i kursen om andligt föräldraskap i Equmeniakyrkan i Hestra samtala om rätt motivation till tjänande, och här är en dikt om min egen resa med detta.

 

Den som först har älskat oss är du Jesus

 

Jag slet för att känna mig värdig kärlek

i alla människors ögon ville jag känna mig god

Det handlade om att jag skulle bli stor


Jag ville verka helig

men helig blir man inte i egen kraft

utan bara av nåd


Jag sökte Gud för att jag skulle bli bättre

tills jag inte orkade mer

långsamt kapitulerade jag i min maktlöshet

Jag klarade det inte

Jag gick sönder

bröts ner


Jag började att se på dig

umgås ärligt med dig Gud

totalt radikalt desperat längtande

och där mötte du mig

din kärlek berörde mig

sår efter sår fick din helande vård

och den verkade långsamt upprättande


Plötsligt upptäckte jag där en längtan

en kraft

en lust

att hjälpa och älska andra

så länge hade jag velat ha den av fel anledningar

men nu hade jag blivit funnen av den rätta

Jesus


för visst faller jag fortfarande för frestelsen att det handlar om min egen styrka

men det är inte jag som skall bli stor

istället får jag lägga ner allt

och vila i dina gigantiska händer



Från dig Gud får jag bekräftelse och kärlek

och behöver inte söka dem i de jag vill tjäna

och om och om igen får jag repetera den sanningen

släppa taget


tills jag en dag ser


bara dig


Jesus


 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En soluppgång

Utställning med Gunnar Moberg och Kerstin Een

Pärlan