Ännu ett sätt



Denna gången gjorde jag lite annorlunda med min bibelmeditation. Jag började med att måla lite färger på en duk, och utifrån dem så funderade jag på vad det skulle kunna föreställa och om det fanns något bibelord som var kopplat till det. Jag tyckte bakgrunden såg ut som en storm och började tänka på när Jesus stillar stormen men också då han kommer gående på vatten i en storm.
Så jag mediterade kring dessa bibelord och såg att tillfället då Jesus stillar stormen kommer före då han kommer gående på vatten och också sen stillar stormen. Första gången undrar lärjungarna högt vem han är, i den andra berättelsen bekänner de högt Jesus identitet som Gud.
Ibland kan det vara så för oss också, att det kan behövas upprepade upplevelser av Guds tydliga mirakulösa handlande innan vi förstår och kan bekänna honom som den han är.


Detta finna att läsa i Bibeln i Matteusevangeliet 8:23-27 och 14:22-32

Målningen blev till en del nästan en parafras, jag sökte på ämnet på googel och hittade en bra bild att sätta in i min storm, så kan man också göra vill jag visa när man gör bibelmeditationsmåleri. Det viktiga är inte originaliteten eller hur resultatet är i första hand utan vad som händer med än när man målar i förhållande till sin relation med Gud och hans ord.

Kommentarer

  1. Hej!
    Jag undrar om jag får använda din bild i detta inlägget? Jag går en själavårdskurs och ska använda denna berättelsen i ett "andligt husapotek om ångest". Om det är ok att jag använder den för bara mig så gör jag det, men det är meningen att vi ska dela i kursen det vi gör, och då kan jag inte garantera att det blir en vidare spridning. Därför ville jag fråga!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
  2. Det är okey, men lite väl sent ute av mig att svara, såg det först nu

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Härligt att du vill kommentera detta!

Populära inlägg i den här bloggen

En soluppgång

Utställning med Gunnar Moberg och Kerstin Een

Pärlan