Frihet

förvirring 


det gör så ont 
fast jag sen länge försökt 
sluta känna 

jag lider 
men är inte medveten om det 

tyst ställer jag mig i leden 
de likformade leden 
vandrar fram 
skriker ut mantran 
som min ledare bestämmer 

jag kommer i någon slags extas 
himlen tycks kännas på jorden 
och jag vill tro att den bekräftar orden 
ledaren talat 

men verkligheten ropar 
vagt börjar den krypa i benen 
och ända in i hjärtat 
den lämnar spår av frågetecken 
som ger mig oro 
oro som inte vill släppa 

jag frågar mig 
vad är det som känns? 
men jag har inte ord för att berätta 

min längtan börjar så smått tala tydligt 
men för mig oförståeligt 

min värld av svart och vitt 
roterar 
blandas upp med färger 
och jag tror jag ska dö 
för jag känner bara svindel 
där jag faller 
ner mot smärtans verklighet 
det gör så ont 
och jag känner mig så förvirrad 
att jag vill ta mitt liv 

jag känner mig ensammast i världen 

till slut kan jag inte lita på någon 
eller något 
inte ens mig själv 
bottenlös känns min förvirring 
och det enda verkliga 
orkar jag inte närma mig 

ändå ropar jag på hjälp 
ohörbart för många 
men tydligt för vissa 
fredsduvor 
dessa försöker turas om 
att ta mig i handen 
och långsamt föra mig fram 
steg för steg 
samtala med mig om 
min verklighet 
låta den för mig dolda kunskapen 
komma fram 
och sprida hopp i hjärtat 

för det finns något annat 
något vackrare 
och större 
något varmare 
färggladare 
mer levande 
jag nog glömt bort 
något som ingen kan fånga 
men som alla kan leva i 

sakta släpper det som växt så fast 
i mig 
och det gör ont 
men jag börjar kunna se 
börjar kunna be 
om hjälp 
och känna 
glädje och tacksamhet 

ja, trots allt 
anar jag friheten
-------------------------------

Tavlan är 74 x 53 cm stor, målad i akvarell och kostar 3500 kr
kontakta mig här eller via min hemsida om du är intresserad 
www.sophiaart.net

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En soluppgång

Utställning med Gunnar Moberg och Kerstin Een

Pärlan