växa

  
En dikt och bilder som talar om det jag talar i gång 5 i min kurs om andligt föräldraskap som jag skall hålla i på onsdag:
    

                                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Växa


Först gick jag i mörker

Jag saknade liv inuti min ande

och jag var död


någon behövde andas liv i mig

något behövdes öppnas

och när jag gjorde det

strömmade ljuset in



 

 

 

 

 

 

 

 

 

jag hade fått höra om Jesus

människor att delat både kunskap från hjärta och hjärna

utmanat mig att pröva

och när jag till slut vågade

fanns Gud där och omfamnade mig


sen hade jag mycket att lära

både om vad som står i Guds ord

och hur man kan leva ut sin tro

av gamla människor lärde jag mig om bön

I kyrkan om vikten av dess gemenskapen

och med vissa om min egen relation med Gud



 

 

 

 

 

 

Jag såg lyssnade och lärde

och snart kunde jag som var som ett litet spädbarn

växa upp och bli ett barn

Jag kunde föra skeden med näring till min egen mun

Jag kunde förstå mer av evangelium

jag kunde hjälpa till och tjäna

men denna tid var lång och ibland gick jag vilse

då jag inte kunde se så bra vad som var rätt och fel



och såren från det

gjorde att jag fick söka Gud allt mer

till sist var det som hans kärlek fann mig

och jag som försökt så mycket tjäna

för att själv kunna ta till mig ära

värde och bekräftelse

fick finna glädje i att se mot Jesus

och låta ljuset från hans ansikte lysa upp min själ

ge mig allt det som han redan tyckte jag var värd



inte något som har med vad jag gjort

men om det som han gjorde på Golgata kors

för mig, för oss alla, ja för oss


den innerliga tacksamheten började växa fram

och jag började att mogna mer

jag ville nu börja att ge

av det Gud gett mig

bara för att jag älskade honom och han mig


Som tonåring i tron får jag börja testa och se

vad Gud vill genom mig ge

Jag behöver stöd och tröst även nu

Men nu har mitt sinne börjat få fokus på Gud

Andra människor kan jag allt mer börja se och älska

och lämna dem tryggt i Guds hand som kan dem frälsa



 

 

 

 

 

 

 

så kan en ung vuxen växa upp allt mer

med hjälp från dem som vuxit lite mer

Ge dem plats och utmaningar

stöttning och råd

tills dom själv får tillräckligt med erfarenhet

att de själva kan börja leda och ge

den kunskap värme och råd

som behövs för att andra människor skall växa upp

till att bli vuxna och ansvarstagande föräldrar.



Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En soluppgång

Utställning med Gunnar Moberg och Kerstin Een

Pärlan