Nyckeln


Nyckeln


Det finns en dörr som kan öppnas

till visheten

en nyckel

som öppnar Guds ljus att lysa in i mitt hjärta

som gör att jag kan förstå och leva

i sanningen och kärleken


Jag vrider om nyckel

och dörren öppnas

jag andas in renhet

helighet och oändlig kärlek


Plötsligt förstår jag mer av din nåd

hur den är som ett djup utan slut

jag känner hur våg på våg

av kärlek fyller mig med tacksamhet till dig Gud

hur oändliga välsignelser vill komma oss till del

och kalla på fler och fler

till omvändelse

från syndens

djupa mörker och verkningar


Jag känner hur underbart barmhärtig du Gud är

som skapat denna värld

som böjt sig ner till jorden

som offrat dig själv, din smorde


ja, Jag ser dig Jesus

och det är allvar i din blick

och du ser allt i mig

jag känner hur du bryr dig

tar på allvar mina sår

hur de helas i din vård

hur mitt beslut att öppna mig för dig

och ta emot din förlåtelse

är det bästa som hänt mig


men nu är det som djup ropar till djup

inom mig

av förundran och beundran

och jag undrar

Varför har så få berättat om denna nyckel

vad är det som gör

att vi är rädda för dess existens

som kallar till omvändelse

från allt mörkt och destruktivt

och vill få oss att förändras inuti




Nyckeln är Gudsfruktan

som är den djupaste formen av respekt

som vi kan känna


och det betyder inte att jag behöver vara rädd

för att du inte är god

för att du inte är tillräckligt stark och stor

för att kunna bekämpa ondskan

Men att jag behöver lita till dig

och ära och prisa dig

för att det är du som skapat mig

för att du är GUD

och ingen annan är värd mitt livs och hjärtats tillbedjan


Allvaret i Gudsfruktan är ju som konturer

det gör allt som är du Gud 

större och tydligare för mig

som får allt det goda i dig

att eka i mitt sinne


In i din närhet

är fullkomlig renhet

från allt ont

och finns det ont i mig

behöver jag känna att

något behöver rena mig

innan jag kan komma till dig


så jag har tagit denna nyckel

och låst upp dörren

till ditt ljus

till vishetens oändliga vackra och underbara källa


det är som att visheten förklarar ditt hjärta Gud

ditt väsen

och dina goda planer

din goda vilja

för mig

och hela mänskligheten


Gud

låt alla som vill följa dig

våga ta denna nyckel

våga öppna dörren

till allvaret i din kärlek

känna att de behöver fly till din son

fly till din nåd

och förbli där

inte leva som denna värld

utan bli ljus

i dig

min Gud

 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En soluppgång

Utställning med Gunnar Moberg och Kerstin Een

Pärlan