Om att möta Gud genom att vara kreativ

 


Att möta Gud genom att vara kreativ


Jag vill skriva ett blogginlägg där jag berättar hur min process är när jag målar och skriver utifrån bibelordet och hur det har hjälpt mig närmare Gud.


Ungefär varje månad så pratar jag med en kristen andlig vägledare, vi samtalar om min relation med Gud och ofta byggs samtalet upp kring vad som berört mig när jag läst, målat och skrivit utifrån ett bibelord. Ett bibelord som min vägledare gett mig eller som jag själv valt/kännt mig inspirerad att läsa, begrunda och skapa kring.


Först läser jag bibelordet några gånger, snabbt, långsammare och ännu långsammare. Sen låter jag berättelsen växa inom mig, jag använder min fantasi för att försöka se, lyssna, känna, förnimma hur det skulle vara att vara med om det som skrivs och berättas om. Jga frågar mig hur jag reagerar på det Jesus säger och vilken person i berättelsen som jag identifierar mig med, om jag vill delta i samtalet osv.


Jag frågar mig vad det är som berör mig och om jag känner mig lite osäker på vad texten menar slår jag gärna upp den i kärnbibeln och kan där också få ytterligare förståelse och beröring genom att den förklarar kontext och sammanhang.

Tanken är dock att jag inte skall fastna i tanken/huvudet utan låta texten beröra på djupet i mitt hjärta.


Genom att jag gör detta och sen skriver ner lite vad som händer inom mig kan jag ofta känna hur texten börjar öppnas upp för mig och börjar tala in i mitt liv. Innan jag börjar är bra att be den helige ande att tala och beröra mig, men även om jag glömmer bort det ibland så upplever jag i princip alltid hur Den helige Ande är närvarande och gör att bibelordet blir levande för mig.

Jag svarar på frågorna och frågar mig sen hur jag skall börja illustrera min svar, vilken känsla har jag, vilken färg vill jag börja med? Och sen växer bilden fram. Till exempel så har jag flera gånger mediterat/begrundat kring psalm 23.

Psaltaren 23:1-6 SVEN

En psalm av David. HERREN är min herde, mig skall intet fattas, han låter mig vila på gröna ängar;  han för mig till vatten där jag finner ro, han vederkvicker min själ; han leder mig på rätta vägar, för sitt namns skull. Om jag ock vandrar i dödsskuggans dal, fruktar jag intet ont, ty du är med mig;  din käpp och stav, de trösta mig. Du bereder för mig ett bord i mina ovänners åsyn; du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över. Godhet allenast och nåd skola följa mig i alla mina livsdagar, och jag skall åter få bo i HERRENS hus, evinnerligen.


Jag kan tex tänka på det gröna gräset och hur mjukt och skönt det kan vara att ligga i det. Jag börjar kanske måla det gröna gräset eller bara färgen grön. Jag börjar fundera på vad den gröna färgen står för utifrån hur jag lärt mig om färgernas symbolik. Grön färg står för ro, lärande och är lugnande och är en bra färg att ha i sjukhus och vid operationsbordet då det röda blodet syns tydligt. Jag tänker på sen på detta och mina tankar går till att jag i fantasin får lägga mig i gräset, hur gud lär mig och hjälper mig att lugna ner mig, hur jag där i ron kan tillåta och lättare ta emot Guds helande och/eller om han vill ”operar mig”.

Sen försöker jag måla ner det, jag väljer hur jag skall måla personen i gräset, jag väljer färger, kläder och kanske ytterligare detaljer och så är resan med bibelordet och målningen igång.

Bibelordet öppnar sig för mig på oväntade och talande sätt.


Efter jag är klar med målningen skriver jag ner en sammanfattning i diktform av vad som hände i mig, vad Gud lärde mig mitt uppe i kreativiteten. Jag försöker skriva så att det blir som en vishets fylld dikt, som också överensstämmer med resten av vad bibelordet talar om. Dikten är ofta djupt personlig och samtidigt väl grundad i skriften. Jag prövar allt, speciellt om jag skall låta någon annan läsa dikten. 

 

Själva målningen måste heller inte bli perfekt, det viktiga är vad som händer med din relation till Gud och vad som händer inom dig.

 



Ännu en dimension kan läggas till detta och det är om man gör detta i grupp och sen kan ta del av var och ens berättelser. Det är jätte spännande och mäktigt!


Jag har många gånger sagt att man behöver inte nödvändigtvis måla när man skall försöka illustrera det som händer inom en när man läser skriften, man kan använda vilken kreativ uttryck som hällst!


En del gör detta direkt ner i en bibel, men jag föredrar att göra det vi sidan om, även om jag också gjort det direkt i en bibel.



Sen tillbaka i samtalet med den andlige vägledare fortsätter det kreativa att hjälpa mig närmare Gud, jag kanske ser och förstår vad som händer inom mig just nu och vad Gud vill hjälpa mig med, hur han vill vägleda mig närmare honom, eller vad han till exempel vill att jag skall göra.



Efter många år av att få upptäcka bibeln och Herren på detta sätt så började jag visa mina konstverk och dikter på utställningar. Där hörde jag en önskan att jag skulle skriva en bok med dessa bilder och dikter i. Bilderna och dikterna var soppas starka och talande att det blev lite för mycket att ta in allt på utställningarna, tyckte de som sa så. Om man har det i bokform kan man i lugn och ro ta en bild och dikt i taget och läsa.


Så en dag kände jag att det var dags att göra just det och när jag upplevde att Gud öppnade en möjlighet att göra det och att få den tryckt satte jag igång. Jag skrev en röd tråd som fick bli min livs vandring med Gud och satte sen in dikter och bilder där jag tyckte de hörde hämma på tidslinjen.


Min förläggare Tony kom också med idén att läsa in mina dikter så att man genom QR koder kunde lyssna på dem. Så blev det och i bakgrunden kan man höra min vän Daniels vackra egenkomponerade klassiska lugnande stycken. Jag har även skrivit en del låttexter som finns med i boken som noter och de går också att lyssna på via QR koder och Daniels vackra stämma.


Nu är den utgiven och klar och jag har redan fått så fin respons på den, det Gud lärt mig i kreativiteten slutar visst inte att välsigna!

All ära tillhör honom, och jag har oftast njutit av att få vara med om allt detta.

Gud är skaparen och jag skapelsen som Gud fortsätter att skapa genom...



Jag vill med min bok inspirera andra till en närmare relation med Gud. Jag vill också gärna inspirera andra att själva göra denna kreativa upptäcktsfärd med Den helige Ande.


Så läs gärna boken och dela gärna med dig den till någon som inte känner Gud än. Det är en ärlig och personlig bok som Gud visst kan använda på många sätt. Min poesi försöker jag skriva så att den är så tydlig och sann som möjligt, den är ofta ärliga böner full med djup.


Nästa vecka skall jag ha min första bokrelese och då kommer jag även använda andra kreativa former som video och drama. Det är kul och givande att skapa till Guds ära!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En soluppgång

Pärlan

Utställning med Gunnar Moberg och Kerstin Een