Min sol, mitt ljus


 

 Min sol, mitt ljus

Du kallar mig in i ljuset
att orientera mitt medvetande
mitt hjärta
min själ mot dig
och låta dig
genomlysa alla gömda vrår
med din sanning och kärleksfulla nåd
 
ända in
djupt in i mitt innersta
ropar du ut förlåtelse och försoning
när jag erkänner den synd som blottats av ljuset
 
strålarna vill skaka om mig
få mig att gråta ut
och släppa gömda tyngder
till min Gud
Dessa tårar
få rinna ner i mitt hjärta
tillsammans med ditt blod
och rena mig
 
Befrielsen som kommer med följd av det
vill få mig att jubla mitt i min brustenhet
och känna mig lättad
svävande på moln
medans tacksamheten
föder lovsånger till min Gud
 
Min Gud som är helig
är min sol
mitt ljus
och kallelsen att leva i hans närhet
är evig
 
som blommor i en öken
önskar han
att vi riktar vårt hjärta
till solen
där när han oss
och värmer oss
varma, levande, heliga och sanna
Den värmen är den heliga eviga kärleken
som han vill ösa över oss
när vi ber
samtalar och lyssnar till och lyder honom
Vi behöver alltid detta
och vårt möte med honom
vill få oss att själva vilja berätta
för andra om vem han är
om hans underbara ofattbara nåd och råd
Om att Jesus Kristus
är världens ljus
Om att han som är Gud
kan rena och förlåta
hela och upplåta
överflöd av kärlek
in i våra liv.

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En soluppgång

Utställning med Gunnar Moberg och Kerstin Een

Pärlan