Om Boken åldrandets glädje

 Hej nu ligger boken Åldrandets glädje ute till försäljning på bland annat Adlibris hemsida

 Länk till boken på adlibris hemsida

 I Övermorgon avslutas sista fulltaliga utställningen (som boken bygger på) som jag haft vandrande i 2 års tid. Det har varit mycket berörande att möta alla besökande på vernissagerna jag haft och inte minst alla glada hejarop under tiden när jag satt upp dem. Många har blivit berörda av dikterna, budskapen och färgerna. Det är något jag inte riktigt anade när jag målade och skrev den, det var också en lång process, där jag fick lära känna mig själv genom att tänka efter vad jag vill sända för budskap och för vad jag står för. Den processen är fortfarande pågående och mina egna tavlor och dikter talar även till mig, och har liksom ett eget liv.
Inte minst denna bild och dess tillhörande dikt


Oigenkännligheten

Minns vad jag skall säga
lyssna
låt mig existera rättvist
inte mindre värd
i ditt medvetande

Och om jag får
hackig röst
svaga ben
svagt minne
och skör själ
hjälp mig att vara älskad
känna mig älskad

som en tröst
in i oigenkännligheten


Jag minns när jag själv jobbade i vården, hur svårt det var att behålla respekten och omtanken när man hade så stressigt och fullt upp. Därför skrev jag och målad denna dikt, till uppmuntran för alla men kanske särskilt till dem som jobbar inom vården.

Boken


Först skrev jag en bok som jag gav ut själv via "gör det själv sajt", i den fanns mycket av den bok som heter åldrandets glädje men inte allt, och inte alls lika genomarbetad och fin som jag tycker den nya boken blev till slut. Jag träffade på min förläggare som också är präst på en Gudstjänst i svenska kyrkan i Kungsbacka, han predikade och jag blev helt ställd, han målade nämligen upp med ord en del av tavlorna jag hade målat. Han kände inte till dem och när jag efter Gudstjänsten berättade detta och visade dem, ville han ha boken. Någon dag eller dagar senare hörde han av sig och berättade att han kunde ge ut den på sitt förlag. Jag sa ja men sa att jag ville göra om en del, och förnya designen.

Nu är den färdig och utgiven :)
Jag hoppas att den kan fortsätta sprida goa och berörande vibbar. Och uppmuntra och inspirera andra att ta till vara på äldre och bemöta dem med stor respekt. Men även till dem som själv är äldre att se på sig själva på ett bra sätt. 

//Sophia Ivarsson

  

 


 

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En soluppgång

Utställning med Gunnar Moberg och Kerstin Een

Pärlan