utställningen "Om att växa som människa"





Om att växa som människa


Mitt namn är Sophia Ivarsson. Jag är konstnär, poet och författare till en bok om det positiva med att åldras (”Åldrandets glädje”, Gloria förlag 2017).

Jag är född år 1985 och har sedan barnsben tyckt mycket om att måla. Jag gick bild och form på gymnasiet, men konstnärskapet tog form mer under och efter att jag gått tre år på folkhögskola med kreativ inriktning. Sedan dess har jag haft ett antal olika separatutställningar och varit med på samlingsutställningar på skolan där jag gick (Löftadalens folkhögskola), i biblioteket i Kungsbacka, kyrkan i Åsa, på ett par gallerier, ett antal olika äldreboenden och träffpunkter för äldre i Kungsbacka och Mölndals kommun samt en konstrunda ute i Göteborgs norra skärgård.

Jag är en känslig person, vilket har sina fördelar och nackdelar. Jag önskar få vara med och hjälpa människor att komma i kontakt med sina livsbejakande inre barn. Att hitta sitt ”flow” och sin tacksamhet, något vi bara kan ta emot som gåva. Inte heller jag kan prestera fram detta, men det kan bli en frukt av ett skapande i samma anda.

Jag gillar att arbeta med teman, symboler, budskap och mycket färger. Till varje målning skriver jag nu för tiden en dikt som är menad att komplettera och fördjupa budskapet jag tänkte på medan konstverket växte fram.

Utställningen handlar denna gång om: ”att växa som människa”. Det är olika aspekter på växandet som varje tavla tar upp, både positiva och negativa erfarenheter. I grund och botten är det nog min egen livsresa som speglas. Jag har fått gå igenom mycket svårigheter i mitt liv, som tvingat mig att tänka efter och hitta vägen fram. Men jag hoppas att du kan beröras positivt av det jag målat och skrivit och också känna igen dig i eller förstå något av vad jag vill frambära och peka på. Eller så gör du det inte alls, det är också intressant!
Välkommen!


till Galleri 70 i Halmstad mellan den 13 januari (vernissage mellan 12-17:00)  till 4 februari!

Kommentarer

Populära inlägg i den här bloggen

En soluppgång

Utställning med Gunnar Moberg och Kerstin Een

Pärlan